گل رز

گل رز یک گیاه گلدار چند ساله چوبی از جنس Rosa ، از خانواده Rosaceae یا گل آن است. بیش از سیصد گونه و ده ها هزار رقم وجود دارد. [نیاز به منبع] آنها گروهی از گیاهان را تشکیل می دهند که می توانند بوته ای ، صعودی یا دنباله دار باشند ، با ساقه هایی که غالباً دارای خاردارهای تیز هستند. [نیاز به منبع] گلهای آنها اندازه و شکل آنها متفاوت است و معمولاً بزرگ و درخشان هستند ، رنگهایی از سفید تا زرد و قرمز. بیشتر گونه ها بومی آسیا هستند و تعداد کمی از آنها بومی اروپا ، آمریکای شمالی و شمال غربی آفریقا است. [نیاز به منبع] گونه ها ، ارقام و هیبریدها همگی به دلیل زیبایی زیاد رشد می کنند و اغلب معطر هستند. گل رز در بسیاری از جوامع اهمیت فرهنگی یافته است. اندازه گیاهان گل رز از گلهای فشرده و مینیاتوری گرفته تا کوهنوردانی است که می توانند به هفت متر نیز برسند. [نیاز به منبع] گونه های مختلف به راحتی هیبرید می شوند و این در توسعه طیف وسیعی از گلهای رز باغی استفاده شده است. نام گل رز از لاتین rosa گرفته شده است ، که شاید از Oscan وام گرفته شده است ، از یونانی ρόδον rhódon (Aeolic βρόδον wródon) ، که خود از فارسی قدیم wrd- (wurdi) وام گرفته شده است ، مربوط به اوستایی varəδa ، بخش سغدی ، اشکانی wâr.
برگها به طور متناوب روی ساقه منتقل می شوند. در اکثر گونه ها آنها 5 تا 15 سانتیمتر (2.0 تا 5.9 اینچ) طول ، پهن ، با (3–5) 5-9 (–13) جزوات و پایه های پایه دارند. برگچه ها معمولاً دارای حاشیه دندانه دار و اغلب چند خار کوچک در زیر ساقه هستند. بیشتر رزها برگریز هستند اما تعداد کمی از آنها (به ویژه از آسیای جنوب شرقی) همیشه سبز یا تقریباً سبز هستند.

گلهای اکثر گونه ها پنج گلبرگ دارند ، به استثنای Rosa sericea ، که معمولاً فقط چهار گل دارد. هر گلبرگ به دو لوب مجزا تقسیم می شود و معمولاً سفید یا صورتی است ، اگرچه در چند گونه زرد یا قرمز است. ممکن است این قطعات به اندازه کافی بلند باشند تا از بالا مشاهده شوند و به صورت نقاط سبز متناظر با گلبرگ های گرد به نظر برسند. چندین تخمدان برتر وجود دارد که به صورت آکنه در می آیند. [3] گل رز در طبیعت گرده افشانی حشرات است. خرید آنلاین باکس گل

میوه کل گل رز یک ساختار توت مانند به نام گل رز است. بسیاری از ارقام داخلی باسن تولید نمی کنند ، زیرا گلها آنقدر محکم گلبرگ هستند که دسترسی به گرده افشانی را فراهم نمی کنند. لگن اکثر گونه ها قرمز هستند ، اما برخی از آنها (به عنوان مثال Rosa pimpinellifolia) دارای باسن بنفش تیره تا سیاه هستند. هر لگن شامل یک لایه گوشتی بیرونی است ، هیپانتیوم ، که شامل 5-160 “دانه” (از نظر فنی خشک میوه های تک دانه ای به نام achenes) است که در ماتریسی از موهای ریز اما سفت قرار گرفته است. باسن گل رز برخی از گونه ها ، به ویژه گل سگ (Rosa canina) و رز روگوزا (Rosa rugosa) ، از جمله غنی ترین منابع هر گیاه ، دارای ویتامین C بسیار زیاد است. باسن توسط پرندگان میوه خوار مانند برفک و بال موم خورده می شود که سپس دانه ها را در فضله خود پراکنده می کنند. برخی از پرندگان ، به ویژه فنچ ها ، دانه ها را نیز می خورند.

خرید آنلاین تاج گل

رویش های تیز در امتداد ساقه گل رز ، اگرچه معمولاً “خار” نامیده می شوند ، اما از نظر فنی خاردار هستند ، و رویش اپیدرم (لایه بیرونی بافت ساقه) ، بر خلاف خارهای واقعی ، که ساقه های اصلاح شده هستند. خاردارهای رز معمولاً قلاب های داسی شکل هستند ، که به گل رز کمک می کند تا در هنگام رویش روی گیاهان دیگر آویزان شود. برخی از گونه ها مانند Rosa rugosa و Rosa pimpinellifolia دارای خاردارهای متراکم هستند ، احتمالاً سازگاری برای کاهش مرور توسط حیوانات ، اما احتمالاً سازگاری برای به دام انداختن شن و ماسه باد و کاهش فرسایش و محافظت از ریشه آنها (هر دوی این گونه ها به طور طبیعی رشد می کنند) روی تپه های شنی ساحلی). علیرغم وجود خار ، گل رز اغلب توسط گوزن ها مرور می شود. برخی از گونه های گل رز فقط دارای خارهای خاردار هستند که هیچ نقطه ای ندارند.

سیر تکاملی
حدود 50 میلیون سال پیش ، اولین گل رز در قاره آمریکا در کلرادوی امروزی در ایالات متحده یافت شد. [4] رزهای باغی امروزی از چین قرن 18 میلادی می آیند. [5] در میان رزهای باغی چینی قدیمی ، گروه Old Blush ابتدایی ترین گروه ها هستند ، در حالی که گروه های جدیدتر متفاوت ترین هستند.
گل رز بیشتر به عنوان گیاهان زینتی شناخته می شود که به دلیل گل های خود در باغ و گاهی در داخل خانه رشد می کنند. آنها همچنین برای عطریات تجاری و محصولات گل بریده تجاری استفاده می شوند. برخی از آنها به عنوان گیاهان منظره ، برای پرچین و سایر اهداف مفید مانند پوشش بازی و تثبیت شیب استفاده می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *