پیش‌نویس خودکار

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد آینده معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه گفت: معاملات الگوریتمی بعد از مدتی اشباع می‌شود و بازار معاملاتی که با الگوریتم انجام شود را شناسایی می‌کند. این معاملات به صورت خودکار به تعادل می‌رسد و بسیاری از افراد در ابتدا از معاملات الگوریتمی استفاده می‌کنند، اما بعد از مدتی این معاملات را کنار می‌گذارند و خرید و فروش را به صورت معمولی انجام می‌دهند. اما به هر حال هدف اصلی معاملات الگوریتمی نوسانات روزانه است و در معاملات الگوریتمی نوسانات کوتاه مدت بازار مورد توجه قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که آیا معامله الگوریتمی می‌تواند جای تحلیل و تحلیلگری را در بازار بگیرد؟ پاسخ داد: خیر، حتی با وجود معاملات الگوریتمی باید افراد برای ورود به بازار سرمایه آموزش ببیند و بدانند در ریزش شدید سال گذشته، نقش عدم آموزش کنار سایر عوامل‌ها پر رنگ بود.

الگوریتم‌ها باید در اختیار تمام سهامداران باشد

اخبار بورس

وی بیان کرد: معاملات الگوریتمی در تمامی بازار‌های بزرگ دنیا انجام می‌گیرد، اما موردی که باید در ایران در نظر گرفته شود اول این است که این ابزار در اختیار همه قرار بگیرد و شفافیت آن بالا برود.

وی ادامه داد: مورد بعدی این است که هزینه معاملات هم باید در نظر گرفته شود. افراد عادی قطعا با معاملات الگوریتمی نمی‌توانند به سود خوبی برسند و حتی امکان ضرر نیز به علت پرداخت کارمزد زیاد معاملات برای این افراد وجود دارد.

بیشتر بخوانید

  •  تکذیب انتساب فایل صوتی خلاف واقع به کارمندان سازمان بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بزرگترین بازار سرمایه دنیا یعنی بورس نیویورک گفت: در آمریکا حدود 70 یا 80 درصد افراد به صورت غیر مستقیم و 20 درصد دیگر  به صورت مستقیم سرمایه گذاری می‌کنند که این  20 درصد اشخاص، حقوقی یا تحلیلگرند یا به نوعی با این شرکت‌ها در ارتباط هستند. الگوریتم به صورت گسترده در کشور آمریکا استفاده می‌شود، ولی به هیچ عنوان جای تحلیل را نگرفته و کماکان آموزش و تحلیل جایگاه ویژه خود را دارد و نباید فراموش کنیم الگوریتم برای نوسان کوتاه مدت است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افراد باید این فرضیه را از ذهن خود بیرون کنند که با حرکت به سمت الگوریتم همه سهامداران باید سود کنند و دیگر نیازی به تحلیل نیست، این فرضیه‌ای غلط است.

معاملات الگوریتمی برای همه به صرفه نیست

آسایش تشریح کرد: به علت اینکه معاملات الگوریتمی از نوسانات کوچک بازار سود کسب می‌کنند برای بسیاری از افراد صرفه اقتصادی ندارد‌ و این ابزار برای تمام افراد با هر سطح دانش مالی و استراتژی معاملاتی مناسب نیست.

وی در پایان عنوان کرد : انسان‌ها چندین برابر یک الگوریتم توانایی تصمیم گیری دارند و در لحظه می‌توانند اتفاقات را آنالیز کنند. تنها برتری که الگوریتم‌ها در حال حاضر نسبت انسان‌ها دارند در حوزه کنترل هیجانات و بحث روانشناسی است. به این علت که الگوریتم بدون هیجان کار خودش را به صورت منظم انجام می‌دهد و درگیر احساسات مثل طمع یا ترس نمی‌شود و خود این مسيله مزیت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *